FAQ
Du får en mycket trevligare stund i båten! Volt Marines elektriska utombordare är effektiva, tysta och du slipper lukt från bensin/diesel. Dagens drivlinor släpper ut mycket koldioxid och kolväten – en eldriven utombordare förorenar ingenting. Dessutom kräver de minimalt underhåll, du slipper t.ex. vinterkonserveringen. Precis som med elbilar får du en väldigt låg driftskostnad.
Volt Marines elutombordare är framtagna för att göra elbåtsåkandet möjligt för alla. Vi har med andra ord tänk på prisbilden redan från början, lite som ett elutombordarnas IKEA: Billigt och bra för alla.
Våra produkter är enkla att använda! VI har bland annat satsat på hela drivlinan d.v.s. snurra och batteri i kompletta installationer.
Hela paketet är konstruerat så att man kan montera det i befintliga båtkonstruktioner med minsta möjliga anpassning.
Du kan koppla in laddaren i laddstolpen vid bryggan. Laddstyrkan är ställbar mellan 6, 10 eller 14 A.
Läs mer om laddtider här: Batteriladdare VMB 3,3
Räckvidden varierar. Hur långt du kommer beror på ditt skrov, systemkonfiguration och hastighet.
Demobåten du ser på filmerna här på hemsidan har en tomvikt på 450 kg. Räckvidden för den är ca 20 sjömil med en fart på ca 20 knop, plus en reserv på ca 5 sjömil i 4 knop.
Med lägre hastighet kommer du betydligt längre! Med en fart på 4-5 knop är räckvidden mer än 50 sjömil.
Byte av impeller vartannat år.
Efter 3 000 laddcykler är 80 % av batteriets kapacitet kvar. Det motsvarar 60 000 nautiska mil i 20 knops fart eller 2,5 varv runt jorden.
Utombordare VMU 60, batteripaket VMB 34 och laddare väger tillsammans 334 kg.
En fördel med Volt Marines drivlina är att vikten hamnar längre fram - något som är bra för båtens stabilitet.